رواية عائلة مجنونة الفصل الثالث 3 بقلم ملك يسري

رواية عائلة مجنونة الفصل الثالث 3 بقلم ملك يسري

 رواية عائلة مجنونة الفصل الثالث 3 بقلم ملك يسري


part 3 ( من عائلة مجنونه) 


سليمان بغضب:  اسرررررر. 


اسر وشمس قاموا وقفوا مكانهم شمس خافت من شكل جدها واسر باصص ل جده بهدوء. 


سليمان:  ممكن افهم اللى بيحصل هنا. 


اسر: مفيش حاجه انا كنت جعان باليل وشمس حضرت ليا الاكل وفضلت قاعدة معايا بنتفرج على فيلم ومحسناش بنفسنا ونمنا. 


سليمان وفضل باصص ليهم ورجع بص ل اسر ف عيونه. 


سليمان:  باليل الساعة 8 ف ضيوف هيطلبوا ايد شمس ولازم يكون الكل موجود. 


شمس بصت ل جدها بصدمة وبصت ل اسر اللى ملامح البرود والهدوء مرسومة على ملامحه ف سابتهم ومشيت. 


سليمان:  هاا اى رايك. 


اسر:  وانا مالى هو انا اللي هتجوز ولا شمس شمس الوحيدة صاحبه القرار ده. 


سليمان هز دماغه بهدوء وسابه ومشى 


اسر قعد مكانه واتنهد بضيق. 


.................................................................... 






عند ادهم ودنيا راحو الشركة وهى قاعدة بتذاكر ف مكتبه وهو شغال وقاطعهم خبط الباب. 


ادهم:  ادخل. 


سما السكرتيرة:  جميلة هانم برا يافندم وطالبة تقابل حضرتك. 


ادهم:  دخليها بسرعة. 


دنيا ابتسمت بسخرية وبصت ف كتابها تانى. 


دخلت بنت جميلة اسم على مسمى زى مابيقولوا. 


جميلة بإبتسامة:  هاى ادهم. 


ادهم:  هاى اتفضلى اقعدى وعاملة اى دلوقتى. 


جميلة:  الحمدلله بخير طول مانت بخير المهم. 


ادهم:  معاكى. 


جميلة:  احمد ابن عمى كان عنده ارض وعايز يبنيها مستشفى خاص ف اقترحت عليه انه يجى ليك وانت اللى تشتغل على المشروع دا. 


ادهم:  بصى مع ان ف ضغط شغل الفترة دى بس طلاما حد من طرفك يبقا على راسى خليه يجى ف اى وقت. 


جميلة وابتسمت:  انا قولت كدا وهو قاعد برا مستنى. 


ادهم هز راسه ورفع السماعة:  سما دخلى الاستاذ اللى برا. 


بعد شوية مش كتير دخل احمد وسلم على ادهم وبدأوا يتكلموا عن المشروع واحمد عينه منزلتش من على دنيا وادهم ملاحظ نظراته. 


ادهم:  وبكدا يكون كلامنا خلص النهاردة ولينا قاعدة تانى بس لازم اروح لان ف اجتماع ف البيت كدا. 


جميلة:  ماشى ي ادهم هبقا اكلمك. 


ادهم وصلهم لحد الباب وقرب من دنيا بغضب دنيا كشت ف نفسها وهى قاعدة على الكرسى وادهم ساند على الكرسى ب ايده. 


ادهم بهدوء مريب:  عجبك اللى كان بيحصل دا. 


دنيا بخوف:  انا مش عملت حاجه. 


ادهم بغضب:  ماهو المشكلة انك معملتيش حاجة. 


دنيا:  ابيه ابعد شوية. 


ادهم فضل باصص ف عنيها شوية وبعدين بعد واتكلم بهدوء:  يالااا بينا علشان جدك عايزنا ف البيت ضرورى. 


دنيا بإستفهام:  لى ف اى. 


ادهم:  ف ناس جاية تطلب ايد شمس. 


دنيا بصدمه:  شمس. 


ادهم:  اه. 


دنيا اتنهدت بحزن على حال شمس. 


ادهم:  مالك. 


دنيا:  ابدا مفيش يالا نروح بسرعة. 


.................................................................... 


الساعة 7 ف اوضة شمس. 


ملك بغضب:  ارفضى ي شمس مش محتاجة يعنى. 


شمس ببرود:  وارفض لى مش يمكن يبقا كويس. 


دنيا:  بس انتى بتحبى اسر. 


شمس افتكرت ملامح وشه وانه مش فارق معاه. 


شمس:  بس هو مش بيحبنى ومش هفضل كدا لو الشخص اللى جاى دا كويس هوافق ومحدش يكلمنى تانى ممكن. 


ملك بصت ليها بغضب وخرجت راحت اوضتها لقت عمر لسة خارج من الحمام قربت منه بغضب وبدأت تضربه على صدره بعصبيه. 


عمر بصدمة:  ف اى. 


ملك بغضب:  انتو صنف غبى وعديم المشاعر. 


عمر ومسك ايديها:  مالك بس احكيلى. 


ملك بصتله بدموع وحضنته:  شمس مش بتبحب الشخص اللى جاى ازاى هتوافق عليه حرام عليكو مش كفاية انا طب انا واستحملت هى مش هتستحمل انا عرفاهاا. 


عمر فضل ساكت وهى بتعيط ف حضنه لحد ما هديت وسابته ومشيت من غير ولا كلمه وهو اتنهد بضيق وبدأ يلبس. 


.................................................................... 







الساعة جت 8 والعلتين قاعدين مع بعض ما عدا اسر اللى خرج من الصبح وقافل فونه. 


سليمان:  شمس خدى امير واتمشوا ف الجنينه شوية. 


شمس هزت دماغها وقامت هى وامير. 


امير بإبتسامه:  اسمك جميل. 


شمس:  ميرسى. 


امير:  مش عايزة تعرفى اى حاجة. 


شمس بهدوء:  عرفنى عن نفسك. 


امير:  ياستى انا امير صالح مهندس ديكور وعندى 27 سنه ليا شركتى الخاصة هى لسة صغيرة بس ان شاء الله مع الوقت هتكبر بحب العب بوكس ف وقت فراغى. 


شمس:  غريبة متكلمتش عن عيلتك. 


امير:  لانى انا حاجة وعيلتى حاجة انا اتكلمت عنى وعن الحاجات اللى عملتها فهمانى. 


شمس ابتسمت. 


امير:  مش هتعرفينى عن نفسك. 


شمس:  انا شمس محمد لسة بدرس هندسة برمجة وعندى 21 سنة وناوية لما اخلص اشتغل ف شركة برمجة عالمية بحب الرسم. 


امير ابتسم وفضلوا يتمشوا لحد ما دنيا ندهت عليهم. 


سليمان:  ها ي شمس اى رايك. 


شمس:  تمام موافقة. 


ف اللى فرح واللى زعل امير قام ولبسها خاتم. 


امير:  دا مؤقت لحد معاد الخطوبة. 


شمس ابتسمت وكملوا باقى القعدة ف سعاده معادا ملك ودنيا اللى بيبصوا ل شمس بحزن وشمس اللى ملامحها دبلانه وحزينة. 


.................................................................... 


باليل دخل اسر ب عربيته وشاف شمس قاعدة ف الجنينه نزل وقرب منها. 


اسر ببرود:  مبروك. 


شمس قامت وقفت قدامه. 


اسر:  مش هتردى عليا. 


شمس بدموع لاول مرة يشوفها اسر:  الله يسلمك ي ابيه. 


شمس سابته ومشيت وهو اتنهد وطلع نام. 


.................................................................... 


ملك بخوف:  عمر اصحى. 


عمر:  ........ 


ملك بصويت:  عمررررررر....... 


#بقلمى_ملك_يسرى


                  الفصل الرابع من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×